مواظب مثلث مرگ در صورت خود باشید!

بهداشت و سلامتی

همه ما زمانی که صورتمان جوش میزند به این فکر می‌افتیم که هرچه زودتر از دست آنها خلاص شویم، اما ترکاندن جوش برخی نواحی صورت می‌تواند در بدترین حالت منجر به مرگ، فلج صورت و مننژیت شود.

مثلث خطرناک صورت شامل قسمت‌هایی از بینی، فاصله‌ بینی تا لب بالایی و گوشه‌های لب است. قاعده این مثلث در ناحیه لب‌ها و راس آن بین دو چشم است. این ناحیه از صورت قسمتی به نام سینوس کاورنوس را پوشش می‌دهد.

رگ‌های خونی مثلث مرگ (اطراف بینی، دهان و چشم‌ها) به پشت سر و پایه مغز متصل هستند و باکتری‌هایی که وارد صورت می‌شوند می‌توانند به راحتی به مغز راه پیدا کنند و خطرآفرین شوند. این منطقه با سینوس‌ها نیز مرتبط است.

به عبارت دیگر این قسمت یک حفره در پایه‌ مغز است که خون بدون اکسیژن را از مغز به قلب باز می‌گرداند و رگهای صورت که مسئول گردش خون در این ناحیه هستند، به قسمت پشتی مغز دسترسی دارند.

در اثر ترکاندن جوش یا ایجاد زخم در این ناحیه  عفونت به وجود می آید و عفونت ایجاد شده مستقیما وارد مغز می شود و می‌تواند باعث فلج، نابینایی و یا حتی مرگ شود.

زمانی که جوش را فشار می‌دهید، پوست آن دچار پارگی می‌شود و باکتریهای موجود روی دست در اثر تماس می‌توانند به راحتی وارد زخم باز شده و منجر به عفونت شوند.

این عفونت با باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس یا گونه های از استرپتوکوکوس ایجاد شده و معمولا با علائمی مانند قرمزی، بادکردگی و دردناکی
پوست شناخته می‌شود. سلولیت همچنین ممکن است با علائمی مانند تاول و جوش همراه باشد. اگر به دنبال راه حلی برای درمان آنها هستید یا اگر به طور اتفاقی جوش‌های این ناحیه دچار آسیب شدند حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

موهای بینی وظیفه جذب ذرات بزرگ‌تر هوا را بر عهده دارند. میکروب‌هایی که به بینی وارد می‌شوند در مجاورت پیاز مو و حفره‌هایی که مو از آن خارج می‌شود، تجمع پیدا
می‌کنند.

کندن موی بینی به پیاز مو صدمه می‌زند و مسیر ورود میکروب‌ها را هموار می‌کند.
از آنجا که رگ‌های بینی در نهایت به مغز راه پیدا می‌کنند، باکتری‌های منتقل شده، می‌توانند عفونت‌هایی مانند مننژیت یا آبسه مغز ایجاد کنند.

بهترین روش برای اصلاح موی بینی کوتاه کردن آن‌ها با استفاده از قیچی مخصوص است.

پاک کردن بینی با دست (بدون دستمال) نیز می‌تواند به همین شکل باعث ورود باکتری‌ها به مغز شود بنابراین برای حفظ سلامت بهتر است دست‌ها تا حد ممکن از صورت دور نگه داشته شوند.

 

 

 

نویسنده

فرزانه محمد حسین زاده
کارشناس رادیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان
مدرس دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *