چگونه چشمان زیبایی داشته باشیم؟

زیبایی و شادابی

چشم‌ها در زیبایی صورت نقش مهمی ایفا می‌کنند و هرگونه عارضه یا نقصی در آن می‌تواند جذابیت صورت را تحت شعاع قرار دهد. اینکه چشمان شفاف و براق داشته باشید، چشم‌هایی که همیشه لبخند می‌زنند، نتیجه مراقبت از خود بوده و باید در تغذیه و رژیم غذایی و حالات روانی خود تجدید نظر کنید.

به همان نسبت داشتن چشمان پف کرده و خواب آلود و با سایه ها ی تیره زیر چشم می‌تواند از جذابیت کاسته و زیبایی صورت را کاهش دهد.

ورم دور چشم که معمولا پف دور چشم نامیده می‌شود، ناشی از وجود مایع اضافی در بافت همبند اطراف چشم است که می‌تواند یک عارضه ارثی یا نشانه زخم، عفونت یا آسیب های دیگر در ناحیه اطراف چشم باشد. پف زیر چشم باعث می‌شود چشم ها ظاهر ورم کرده و خسته داشته باشد و با توجه به میزان شدت مشکل ایجاد شده، ورم زیر چشم می تواند باز کردن یا بستن کامل چشم ها را دشوار نماید. دلایل مختلف و متعدد برای پف زیر چشم وجود دارد که بعضی از آنها قابل اجتناب و بعضی دیگر غیر قابل اجتناب هستند.

دلایل پف چشم :

در اکثر افراد پف چشم فقط گاهی اوقات ایجاد می‌شود و به جز یکی دو مورد، بقیه موارد پف چشم با هر دلیلی که به وجود آمده باشد، قابل درمان است.

  1. کمبود مایعات
  2. مصرف زیاد نمک
  3. کمبود خواب
  4. استرس و نگرانی زیاد
  5. آلرژی‌ها و حساسیت‌هایی که با ریزش اشک چشم و عطسه کردن همراه است.
  6. تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
  7. گریه‌های طولانی مدت
  8. کهولت سن و پیری (این حالت از پف چشم را معمولا نمی‌توان برطرف کرد)
  9. مصرف زیادی شیرینی‌های مصنوعی در غذا
  10. فشار خون بالا
  11. آرایش کردن
  12. استفاده از لنزهای چشمی
  13. آسیب‌های محیطی
  14. ژنتیک و ارث
  15. مصرف دارو
  16. دهیدراته یا کم شدن آب بدن
  17. بیماری

در مواردی که ژنتیک و وراثت در ایجاد پف چشم موثر است تنها میتوان با راهکارهایی از شدت پف چشم کاست و درمان قطعی نیازمند بررسی‌های عمیق و درمان‌های تخصصی است.

در صورتی که علت پف چشم، جمع شدن مایعات زیر پوست چشم به دلیل برهم خوردن تعادل مایعات بدن  و یا افزایش چربی یا فشار خون باشد، در این حالت  باید حتما به پزشک مراجعه کرده و از طریق انجام آزمایشات تخصصی علت را مشخص نموده و نسبت به درمان آن سریعا اقدام کنید زیرا مسئله سلامت و زیبایی را نمی‌توان پشت گوش انداخت.

به دلیل نازک بودن پوست اطراف چشم، آلودگی هوا می‌تواند بیشترین تاثیر را بر این ناحیه بگذارد. بدین منظور پس از زدودن آلودگی از ماسک‌های تقویت کننده پوست استفاده کنید.

مشکلات هورمونی خصوصا عدم تعادل در هورمون‌های تیروئیدی، مشکلات عمده‌ای برای سلامت پوست خصوصا چشم ها ایجاد می‌کنند بنابراین تحت نظر یک پزشک متخصص باشید و به طور منظم مورد چکاپ قرار گیرید.

حساسیت‌ها و آلرژی نیز میتوانند در التهاب، قرمزی و پف چشم‌ها موثر باشد. در این صورت باید نسبت به نوع ماده ی حساسیت زا آگاه باشید و آن را از دسترس خود دور کنید.

افرادی که سابقه بیماری‌های کلیوی دارند نیز با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند. زیرا توانایی کلیه‌ها در دفع مایعات اضافی بدن کافی نیست بنابراین مایعات اضافی در اندام‌های بدن از جمله دست‌ها، پاها و همینطور چشم ها تجمع یافته و سبب ایجاد تورم می شود. این افراد با انجام درمان مناسب نسبت به کلیه‌ها میتوانند این مشکل را تا حدودی حل کنند.

با افزایش سن پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و عضلات و چربی‌های بدن نیز شل تر شده و شکل اصلی خود را از دست می‌دهند بنابراین پوست حالت چین و چروک و پف به خود می‌گیرد این قاعده در مورد پوست زیر چشم هم صادق است.

بالا بودن میزان نمک در رژیم غذایی علاوه بر ورم دست‌ها و پاها و افزایش فشارخون، باعث پف دور چشم نیز می‌شود. بنابراین مصرف نمک در رژیم غذایی خود را کاهش داده و یا حذف کنید.

استرس و عوامل روانی عامل دیگری برای ایجاد چشم‌های خسته و پف کرده و پوست تیره به شمار می رود. در نتیجه استرس را از خود دور کنید تا از تیرگی زیر چشم در امان باشید و پوست شفاف داشته باشید.

راهکارهایی برای کاهش و یا درمان پف چشم‌ها:

به منظور کاهش پف چشم در صبحگاه هنگام بیدار شدن از خواب، شبانگاه هنگام خواب از بالش‌های بلند استفاده کنید تا سر بالاتر از بدن قرار گیرد. پایین بودن سر نسبت به بدن باعث می شود مایعات بدن به سمت چشم کشیده شده و در زیر چشم تجمع یابند و در نهایت ظاهر پف کرده ی چشم را باعث می شوند.
به منظور درمان اورژانسی پف چشم‌ها هنگام رفتن به میهمانی و یا جلسات کاری، می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. همچنین می‌توانید پارچه‌ای را در جایخی قرار داده و بعد از گذشت نیم ساعت آن را روی چشمانتان قرار دهید. این کار باعث برطرف شدن پف اطراف چشم شده و پوست اطراف چشم را قوی و جوان می نماید.
چای کیسه‌ای را در آب جوش قرار داده و آن را خارج کنید سپس برای مدتی در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود و بعد می‌توانید آن را زیر چشم و محا های ورم ملسلژ دهید. چای کیسه‌ای خصوصا از نوع چای سبز علاوه بر از بین بردن پف و ورم، سیاهی زیر چشم را کاهش داده و پوست اطراف چشم را شفاف می‌نماید.
می توانید به کمک حلقه‌های نازک خیار پوست اطراف چشم را آبرسانی کرده و از پف و ورم آن بکاهید. خیار مقادیر زیادی آب و مواد مغذی دارد و از طریق برطرف کردن خشکی پوست دور چشم از چین و چروک آن نیز می‌کاهد.
سیب زمینی مقادیر زیادی نشاسته و هیدروکربن دارد. میتوان ورقه‌های سیب زمینی را به صورت ماسک برای درمان تورم و پف اطراف چشم و رفع تیرگی اطراف چشم و ایجاد شفافیت استفاده کرد. اگر سیب زمینی را پوست کرده، به صورت حلقه‌های نازک درآورید و مدتی در یخچال قرار دهید تا سرد شود تاثیر آن بیشتر است.
پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C فراوان برای سلامت پوست و بدن مفید است. می‌توانید با آب پرتقال و عسل ماسکی خانگی تهیه کرده و آن را به پوست صورت و اطراف چشم بمالید و چند دقیقه منتظر بمانید. تکرار این کار در چندین هفته منجر به ایجاد نتایج مطلوبی در کاهش پف چشم و ایجاد شفافیت در پوست خصوصا ناحیه اطراف چشم می‌شود.
نعناع در ایجاد زیبای و لطافت پوست نقش موثری دارد. میتوانید برگ‌های نعناع را کوبیده و ذرات له شده آن را اطراف چشم بمالید و یا اینکه از عصاره دمکرده برگ نعناع یک کمپرس سرد تهیه کرده و روی چشمان و پوست صورت خود بگذارید. ترکیب عصاره لیمو و ذرات له شده نعناع میتواند ماسک بسیار اثربخشی برای چشمان شما باشد. پیش از استفاده این ماسک نسبت به نداشتن آلرژی و حساسیت به برگ نعناع مطمئن شوید.
گلاب سرشار از ویتامین‌های A و C می‌باشد. گلاب خاصیت ضد التهابی خوبی برای پوست دارد و به عنوان یک پاک کننده موثر برای پوست استفاده می‌شود. می‌توانید یه پنبه را به گلاب آغشته کنید و به آرامی به اطراف چشم خود بمالید و از فواید آن سود ببرید. به این نکته توجه کنید که گلاب را تنها دور چشم خود بمالید و نسبت به آن آلرژی نداشته باشید.
سفیده تخم مرغ به دلیل داشتن مقادیر فراوانی پروتئین کلاژن باعث ایجاد کشش در پوست صورت و کاهش چین و چروک و پف اطراف چشم  می‌شود. می‌توانید مقداری سفیده تخم مرغ را هم زده و اطراف چشم بمالید سپس منتظر باشید تا خشک شود. در این فاصله صورتتان را حرکت ندهید و به ماهیچه‌های صورتتان استراحت دهید. سپس با یک دستمال مرطوب یا آب ولرم ماسک را پاک کنید. تکرار این کار در مدت چند هفته می‌تواند اثربخش باشد.
ورزش کردن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و حتی برخی مشکلات پوستی موثر است. ورزش باعث می‌شود جریان خون در بدن تنظیم شده و همچنین مواد مضر دفع شوند. ضمن آنکه اگر ورزش با تعریق همراه باشد میتواند موجب لطافت و گلگون شدن پوست شود. همچنین تعریق باعث کاهش التهاب‌های پوستی و پف اطراف چشم می‌شود.

آیا می‌دانید که پلک چشم نیز دچار شوره می‌شود؟

به این عارضه شوره‌ی چشم یا شوره‌ی مژه‌ها گفته می‌شود و اگر شدید باشد به قدری خطرناک است که می‌تواند باعث افتادگی پلک‌ها شود.

 

شوره در پلک به دلیل بروز ۲ بیماری زیر ایجاد می‌شود:

بلفاریت:

التهاب پلک‌ها به ویژه در لبه‌ی آن‌ها، بلفاریت یا پلک آماس نام دارد. در این حالت شوره در پلک ایجاد شده؛ ولی واگیردار نمی‌باشد. بلفاریت اکثراً به علت عفونت‌های میکروبی خصوصا گونه‌های مختلف باکتری استافیلوکوک به وجود می‌آید. گاهی هم بیماران مبتلا به بلفاریت برای اینکه بتوانند از دست شوره‌ ها خلاص شوند، شوره‌ ها را همراه با مژه می‌کنند و حتی به پوست پلک نیز آسیب وارد می‌کنند. علل این بیماری متنوع است گردوغبار و خاک، مواد آرایشی، افزایش سن و کاهش چربی پلک می‌توانند از عوامل ایجاد کننده‌ی بلفاریت باشند. مبتلایان به بلفاریت معمولا از سوزش و قرمزی و احساس جسم خارجی در چشم شکایت می‌کنند و در معاینه شوره‌ی مژه‌ها کاملا مشهود و ریشه‌ی مژه‌ها با ترشحات غده‌های لبه پلک کاملا پوشیده شده است.

التهاب سبوره‌ای :

شوره‌ها معمولا در پلک و ابرو شکل می‌گیرند و به شکل شایعی با شوره‌ی موهای سر، ابرو و گوش همراهی دارد. تعیین دلیل و منشا آن مشکل است. برای مثال، ممکن است عامل آن تغذیه ناسالم یا کمبود آب باشد. اما در هر صورت، اگر درمان نشود باعث مشکلات پوستی حاد و مسدود شدن منافذ پلک خواهد شد.

چگونه شوره‌ی چشم را درمان کنیم؟

صابون‌های بهداشتی

برای این که از شر شوره چشم خلاص شوید می‌بایست چشم‌های خود را به صورت مرتب با صابون‌های بهداشتی بشویید. این صابون‌ها با داشتن مواد موثر، قارچ‌ها و کثیفی‌های چشم را که باعث بروز شوره شده‌اند، از بین می‌برند. در زمان استفاده از این صابون‌ها دقت کنید که کف آن داخل چشمان شما نشود.

شامپو بچه

پلک بالا و پایین خود را به آرامی با یک دستمال آغشته به شامپو بچه رقیق بشویید. این کار را حداقل ۴ الی ۵ بار در روز و برای هرکدام از پلک‌های خود انجام دهید و پس از آن فورا با آب گرم بشویید.

ماساژ با روغن بادام

برای این که خشکی چشم و پلک‌های خود را از بین ببرید، هر شب، قبل از خواب، پلک‌های خود را با روغن بادام ماساژ دهید. به علاوه، این کار برای بازسازی پلک‌های افتاده نیز می‌تواند موثر باشد.

حفظ بهداشت پلک

در حفظ بهداشت چشم و پلک خود کوشا باشید. همواره مطمئن باشید هیچ گونه مواد آرایشی‌ای بر روی پلک‌تان باقی نمانده است؛ چرا که مواد آرایشی در دراز مدت باعث افزایش شوره چشم می‌شود.

رژیم غذایی سالم

از مصرف کافئین، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای چرب خودداری کرده و به جای این مواد، سبزی تازه و آب میوه میل کنید. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌بایست بیشتر از سبزیجات استفاده کرد و حتما روزانه ۸ الی ۱۰ لیوان آب نوشید. با انجام این کار وضعیت شوره چشم نیز قطعا رو به بهبودی خواهد رفت. در غیر این صورت، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

مراجعه به چشم پزشک

اگر وضعیت شوره چشمان شما بدتر شد، برای دریافت قطره ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیک به چشم پزشک مراجعه نمایید.

درمان شوره‌ی مژه در طب سنتی

به این شکل است که اولین کاری که باید انجام شود شستشوی پلک است. از قدیم برای از بین‌ بردن شوره‌ی چشم با چای پررنگ گرم چشم را شستشو می‌دادند و گرمای چای باعث تمیز کردن پلک از چربی و تسکین بیمار می‌شد. این درمان هنوز هم مفید است و بیماران می‌توانند به مدت نامحدود از این روش استفاده کنند؛ گرچه اغلب اوقات بعد از ۳-۲ هفته بهبودی حاصل می‌شود.

امروزه مردم از آب گرم و شامپوی بچه و شامپوی دیگری که اخیرا وارد بازار شده و ترکیبی از عصاره‌ی چای است، استفاده می کنند.

چگونه چشمانی شفاف و درخشان داشته باشیم؟

یکی از قدیمی‌ترین، ساده‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌های درمانی برای رفع خستگی و کدورت چشم‌ها، شستشوی چشم‌ها با چای تازه دم است. کافئین طبیعی موجود در چای باعث انقباض مویرگ‌ها، آرامش و درخشش چشم‌ها می‌شود.

چای تازه دم را صاف کرده و درون ظرف گود کوچکی مانند نعلبکی یا ظرف مخصوص شستشوی چشم (آی باس) بریزید و بگذارید خنک شود. سپس چشم خود را درون مایع فرو برده و پلک‌ها را از هم باز کنید. مدتی به همین حال نگه دارید و چند بار چشم را باز و بسته کرده و پلک بزنید. با این کار چشم شستشو داده شده و تمیز و شفاف می‌شود و خستگی آن برطرف می‌شود.

روش دیگر استفاده از آب نمک است. یک قاشق چای‌خوری نمک طعام را در نیم لیتر آب گرم حل کنید و بگذارید خنک شود. در مواقعی که چشم بر اثر دود،گرد و غبار،گرما و سرما، استفاده از پودرهای تحریک کننده یا بیماری‌هایی از قبیل سرخجه و تب یونجه تحریک شده است، می‌توان روزی سه بار چشم‌ها را با این محلول شستشو داد. این روش برای رفع خستگی و التهاب چشم‌ها، خارج کردن ذرات گرد و غبار از داخل چشم و تسکین سوزش و دیگر تحریکات چشم نافع است.

یک راهکار دیگر در تقویت چشم‌ها و شفافیت آن‌ها بخور سر با گیاه آویشن است.

بعضی از حکیمان طب سنتی چکاندن آب لیمو ترش تازه در داخل چشم را برای درخشش، زیبایی و تقویت بینایی موثر می‌دانند. انجام این کار می‌تواند باعث سوزش چشم‌ها در دقایق اولیه شود. اگر قادر به تحمل این سوزش نیستید می‌توانید آب لیمو ترش را با کمی آب رقیق کرده و سپس استفاده نمایید تا نسبت به میزان سوزش آن عادت کنید.

امروزه پزشکان استفاده از قطره ی چشمی نفازولین را برای ضدعفونی کردن و درخشش چشم‌ها توصیه می‌کنند.

 

نویسنده

فرزانه محمد حسین زاده
کارشناس رادیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان
مدرس دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *