زایمان زودرس در کمین مادران باردار سیگاری

اخبار

دکتر «مریم نکولعل تک» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه استعمال سیگار در هر دو جنس سبب کاهش باروری می‌شود، افزود: سیگار کشیدن علاوه بر عوارض فوق، سبب کاهش تولید اسپرم می‌شود و خونرسانی به تخمدان‌ها را کاهش می‌دهد.
وی در پاسخ به این سوال که مهمترین عواملی که سلامت باروری را به خطر می‌اندازند چیست؟ گفت: هرچند عوامل جسمی، روانی و اجتماعی بر سلامت باروری اثر می‌گذارند، اما عوامل جسمی شامل سن، سیگار کشیدن، وزن، مشکلات سلامتی، چرخه قاعدگی نامنظم، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های مقاربتی، بیشتر شناخته شده اند.
دکترای تخصصی سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی به مهمترین عواملی که سلامت باروری را به خطر می‌اندازند اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفت کش‌ها، آلودگی و مواد شیمیایی صنعتی که معمولا در برخی مشاغل وجود دارد، می تواند احتمال بارداری زوج را کاهش دهد.
وی ادامه داد: این سموم باعث اختلال در چرخه قاعدگی زنان یا تولید هورمون‌های جنسی و کاهش باروری می شوند و در مردان باعث کاهش سطح هورمون‌ها، کاهش میل جنسی و کاهش تعداد اسپرم و میزان مایع منی یا اختلال در نعوظ می‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا استرس و اضطراب در سلامت باروری زنان نقش دارد؟ گفت: در شرایط استرس‌زا،‌ کورتیزول و آدرنالین، شدت سوخت و ساز را افزایش می‌‌دهند و فشار خون را در حد بالایی نگه می‌‌دارند، باعث اضافه وزن می‌ شوند و به مشکلات بهداشتی دیگری نیز می‌انجامند. زنان با میزان بالای آلفا- آمیلاز، آنزیمی که با استرس ارتباط دارد، سخت‌ تر باردار می‌شوند.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: در دوران بارداری، استرس و اضطراب سبب اختلال در خواب و تغذیه مادر و در نتیجه رشد کمتر از بهینه جنین می‌شود. هورمون‌های استرس، در شروع زایمان نقش دارند و زنان مضطرب با احتمال بیشتری دچار زایمان زودرس می‌شوند.
وی به نقش چاقی در ناباروری مردان و زنان اشاره کرد و گفت: چاقی علاوه بر ایجاد اختلال در قاعدگی و کاهش شانس باروری، سبب افزایش احتمال سقط، مرده زایی، دیابت و فشار خون بالا در بارداری می‌شود.
دکترای تخصصی سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی اظهار داشت: مادران چاق جنین‌های بزرگتر از حد عادی دارند و احتمال سزارین در آنها بیشتر است.
وی ادامه داد: احتمال ناهنجاری‌های قلبی نیز در این جنین ها بیشتر است. کودکان متولد شده از مادران چاق،در معرض کمبود قند خون در بدو تولد، و در سالهای بعدی زندگی، مشکلات قلبی عروقی، کلیوی و دیابت هستند.
این متخصص سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی بیان داشت: در مردان چاق بعلت افزایش سطح استروژن و محیط گرم اطراف کیسه بیضه، کمیت و کیفیت اسپرم کاهش می‌یابد.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا توصیه کرد که زنان و مردان برای افزایش سلامت باروری سبک زندگی سالم تری را انتخاب کنند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *