خطرناک‌ترین بیماری خاموش چشم چیست؟

اخبار

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر سعید کریمی با بیان اینکه در آستانه روز جهانی بینایی هستیم، اظهار داشت: بیمارستان طرفه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همین منظور طرحی رایگان برای معاینه هموطنان به اجرا گذاشت.

وی در ادامه افزود: حدود سه چهارم بیماری‌های چشمی که منجر به نابینایی می‌شوند قابل پیشگیری هستند و اگر به موقع تشخیص و درمان آغاز شود می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

رئیس بیمارستان طرفه ادامه داد: بیش از ۱۰۰۰ نفر از هموطنانی که حتی تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نبودند به بیمارستان طرفه مراجعه کردند و خدمات مختلف رایگان به مراجعه کنندگان ارائه شد.

دکتر حسین محمد ربیع، فوق تخصص قرنیه و معاون آموزشی بیمارستان طرفه نیز در ادامه گفت: امروز تیمی با بیش از ۲۰ نفر متخصص و فوق تخصص چشم پزشک، خدماتی مثل معاینه و غربالگری  را در زمینه‌های شبکیه، قرنیه و گلوکوم به مراجعه کنندگان ارائه دادند.

ربیع با اشاره به این مطلب که امسال چهارمین طرح ویزیت رایگان چشم در بیمارستان طرفه با استقبال  مردم مواجه شده است، عنوان کرد: همزمان با روز جهانی بینایی، طرح غربالگری بیماران چشمی با هدف پیشگیری از نابینایی و مراقبت از بینایی انجام می شود.

وی در ارتباط با بیماری گلوکوم یا آب سیاه اظهار داشت: گلوکوم یا آب‌سیاه یکی از بیماری‌های شایع چشمی در جهان بوده که گاهی نوعی بیماری خاموش به شمار می‌رود و به طور عمده به دو دسته گلوکوم زاویه باز و بسته تقسیم می‌شود و در بیشتر موارد بیماران با گلوکوم زاویه باز گرفتار می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: گلوکوم با زاویه باز، شایع‌ترین نوع گلوکوم است و متاسفانه این بیماری تا به مراحل بسیار پیشرفته نرسد، هیچ گونه نشانه ای ندارد و هر فرد به ظاهر سالمی ممکن است به آن مبتلا باشد.

معاون آموزشی بیمارستان طرفه بیان داشت: در گلوکوم ابتدا قسمت محیطی میدان بینایی آسیب می‌بیند و با توجه به اینکه قسمت مرکزی میدان بینایی آخرین محلی است که از بین می رود، فرد تا انتهای سیر بیماری، متوجه اختلال در بینایی خود نمی‌شود؛ به همین خاطر این بیماری با نام دزد بینایی نیز نامیده می‌شود.

وی با اشاره به بیمای چشمی گلوکوم به عنوان یک بیماری خطرناک و کورکننده و در عین حال قابل پیشگیری گفت: اگر چنانچه شخص مبتلا به موقع معاینه و تحت درمان قرار گیرد بیماری قابل درمان بوده و از کوری فرد جلوگیری می شود. بر همین اساس در این بیماری پیشگیری اهمیت بسیار بالایی دارد.

معاون آموزشی بیمارستان طرفه تاکید کرد: افراد دیابتی و کسانی که نزدیک بینی شدید دارند باید بعد از سن سی سالگی حتما مورد معاینه چشم قرار گیرند و افراد عادی و کسانی هم که در معرض خطر نیستند، بعد از چهل سالگی در اولین فرصت و به صورت دوره ای معاینه شوند.

ربیع با اشاره به اینکه چشم یکی از اعضای مهم بدن انسان محسوب می‌شود به خانواده‌ها توصیه کرد که فرزندان خود را در بدو تولد و سنین رشد (سه، پنج و ۱۲ سالگی) مورد معاینه چشم قرار دهند.

به گفته این استاد دانشگاه، آموزش حفظ سلامت بدن خصوصا در حوزه بهداشت و درمان در دوران کودکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آگاهی رسانی و مراقبت از خود در سنین کم باید جزئی از برنامه های آموزشی و پرورشی کودکان از سوی والدین و متولیان آموزشی و همچنین رسانه ها قرار گیرد.

معاون آموزشی بیمارستان طرفه با اشاره به این موضوع که کشور ما امروز افتخار سرآمدی منطقه و خاورمیانه را در حوزه خدمات چشم پزشکی را با هزینه های کمتری نسبت به سایر کشورها از آن خود کرده است، توجه بیش از پیش مردم به موضوع بینایی و خودمراقبتی را یاد آور شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *