Nobel prize in medicine 2018

دو پژوهشگر درمان سرطان نوبل پزشکی ۲۰۱۸ را دریافت می‌کنند

اخبار

جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۱۸ به جیمز آلیسون آمریکایی و تاسوکو هونجو ژاپنی تعلق می‌گیرد. این دو دانشمند به کشفیاتی مهم در زمینه فعال کردن دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی دست یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، هیأت داوران جایزه نوبل در استکهلم اعلام کرد که نتایج پژوهش‌های هر دو دانشمند نقطه عطفی در مبارزه علیه سرطان است. به همین دلیل جیمز پی. آلیسون آمریکایی و تاسوکو هونجو ژاپنی جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۱۸ را دریافت خواهند کرد.

هر دو پژوهشگر به کشفیاتی مهم دست پیدا کرده‌اند که به کمک آنها می‌توان از دستگاه ایمنی خود بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی بدخیم استفاده کرد.

تاکنون به این دو دانشمند چندین جایزه مهم اهدا شده و هر دوی آنها مدتهاست که نامزد دریافت جایزه نوبل هستند. موضوع ایمنی‌درمانی (ایمونوتراپی) از چند سال پیش تاکنون مهم‌ترین عرصه پژوهشی در درمان سرطان به شمار می‌رود.

ایمنی‌درمانی چیست؟

به محض اینکه سلول‌های دفاعی دستگاه ایمنی بدن ما با سلول‌های توموری در جایی از بدن روبرو شوند، می‌توانند به آنها درست مثل باکتری یا ویروس به طور مستقیم حمله کنند.

تا مدتها مشکل این بود که برای دستگاه ایمنی ممکن نبود که سلول‌های سرطانی را شناسایی کند. چون این سلول‌ها علائمی را می‌فرستند که باعث توقف کار دستگاه دفاعی می‌شوند. نتیجه این است که دستگاه ایمنی علیه سلول‌هایی که بیش از حد در حال رشدند مبارزه نمی‌کند بلکه غیرفعال می‌ماند.

به‌خصوص در دهه ۱۹۹۰ جیمز آلیسون و تاسوکو هونجو موفق به کشفیات مهمی در این زمینه شدند. آنها سلول‌های توموری را برای دستگاه ایمنی قابل رؤیت کردند، آن هم بدین وسیله که جلوی علائم غافلگیرکننده سلول‌های سرطانی را با کمک پادتن (آنتی‌بادی) به راحتی گرفتند.

ایمنی‌درمانی به جای شیمی‌درمانی؟

بیش از همه می‌توان سرطان پوست را با روشی که آلیسون به وجود آورده، درمان کرد. ایمنی‌درمانی در موارد ملانوما (یک تومور پوستی)، سرطان ریه و سرطان کلیه موفقیت‌آمیز بوده است. پژوهشگران امیدوارند که این روش را بتوان به زودی برای درمان دیگر انواع سرطان نیز به کار بست و از آن به جای شیمی‌درمانی برای مداوای برخی از انواع سرطان استفاده کرد.

به گزارش dw – هم‌اکنون ایمنی‌درمانی یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان سرطان در کنار عمل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی به شمار می‌رود.

دو برنده جایزه کیستند؟

جیمز پی. آلیسون، ایمنی‌شناس (ایمونولوژ) آمریکایی در تاریخ هفتم اوت ۱۹۴۸ به دنیا آمد. او در مرکز ام‌دی آندرسون دانشگاه تگزاس کار می‌کند.

تاسوکو هونجو در سال ۱۹۴۲ در کیوتو چشم به جهان گشود. او هنوز هم در این شهر زندگی می‌کند و در دانشگاه کیوتو درس می‌دهد. هر دو پژوهشگر بارها جوایز مهمی را به خاطر مطالعات و کشفیاتشان در زمینه ایمنی‌درمانی دریافت کرده‌اند.

سال گذشته سه پژوهشگر آمریکایی جفری هال، مایکل روسباش و مایکل یانگ جایزه نوبل پزشکی را به خاطر تحقیقاتشان درباره “ساعت درونی” انسان دریافت کردند.

با اعلام نام برندگان جایزه نوبل پزشکی، هفته نوبل در استکهلم آغاز می‌شود. در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هیأت داوران نام برندگان جایزه نوبل فیزیک و شیمی را اعلام خواهد کرد. در روز جمعه نام برنده جایزه نوبل صلح و در روز دوشنبه آینده نام برنده جایزه نوبل اقتصاد اعلام خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *